آموزش کامل و اصولی بخش بندی یا section در word
آموزش کامل و اصولی بخش بندی یا section در word
بخش بندی یا section در word یکی از مهارتهایی است که هنگام تایپ در این برنامه کمک زیادی به نویسنده میکند. با بخش بندی مطالب در ورد اطلاعات مفید و مختصر مرتبتر به خواننده منتقل میشوند. این امر از چندین جهت دارای مزیت است و حتی تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادههای موجود در مقاله را برای خوانندگان امکانپذیر می کند.
با توجه به فواید زیاد بخش بندی اطلاعات در word بهتر است به صورت اساسی و اصولی این موضوع را یاد بگیریم تا بتوانیم نهایت استفاده را از این قابلیت در مطالب و نوشتههای خود داشته باشیم. با ما همراه باشید تا با بخش بندی در word بیشتر آشنا شوید.
مراحل مختلف بخش بندی یا section
اولین گام برای یادگیری کامل و اصولی بخش بندی یا section در word ، شناخت مراحل مختلف آن از ابتدا تا انتها است. در صورتی که در هر یک از این مراحل دقت کافی به جزئیات داشته باشیم، میتوانیم نتیجهای فوقالعاده دریافت کنیم. اولین گام برای بخش بندی مطالب در word یافتن صفحهای است که قصد داریم بخش بندی را از آنجا شروع کنیم. پس از یافتن این صفحه، باید به صفحه قبل برویم و نشانگر موس را پس از آخرین جمله قرار دهیم.
در این مرحله باید به سربرگ Layout که در بالای صفحه نمایش داده میشود، مراجعه کنید. پس از کلیک روی این قسمت از طریق Page setup روی کلمه break کلیک کنید. بعد از آن چندین گزینه نمایش داده میشود که این گزینهها در دو دسته اصلی Page Breaks و Section Breaks قرار دارند.
برای ایجاد بخش بندی در صفحه مورد نظر گزینه Next page را انتخاب کنید تا سکشن جدید برای شما ایجاد شود، البته این امر مربوط به زمانی است که قصد دارید سکشن جدید از صفحه بعدی برای شما شروع شود. اگر خواهان ایجاد سکشن در همان صفحهای هستید که در آن قرار دارید، در این مرحله باید گزینه Continiuous را انتخاب کنید تا شاهد شروع بخشبندی از همان صفحه باشید.
کاربردهای section در word
همانطور که گفته شد، بخش بندی یا section در word دارای مزیتهای فراوانی است. وجود مزایای مختلف منجر شده تا کاربرد این مهارت در نوشتن مطالب و مقالات در word افزایش پیدا کند. یکی از مهمترین و اصلیترین مزیتهای بخش بندی مطالب در ورد، سهولت در فهم آنها است. در صورتی که مطالب را بخش بندی کنید، آسانتر میتوانید به تجزیه و تحلیل دادهها بپردازید و آنها را به خواننده انتقال دهید.
با کمک بخش بندی میتوانید عنوان هر بخش را به صورت جداگانه تعریف کنید و در آن تغییرات دلخواه را به وجود آورید. به طور مثال پس از بخش بندی میتوانید در هر بخش، فونت و فضای بین خطوط را تغییر دهید. همچنین این قابلیت به شما اجازه میدهد تا هر بخش را به صورت جداگانه فرمتبندی کنید و آن بخش را با شماره صفحات و فصل بندی مناسب نمایش دهید.
سهولت در خواندن مطالب و دسترسی سریعتر به آنها، یکی دیگر از مزایای استفاده صحیح از section در word به شمار میرود. با بخشبندی صفحات تنها با چند کلیک ساده میتوانید به صفحه مورد نظر برسید و به مطالعه موضوع مورد نظر خود بپردازید.
مراحل حذف بخش بندی یا section در word
در برخی موارد ممکن است افراد به دلایل مختلف تمایل داشته باشند بخش بندی یا section ایجاد شده را حذف کنند و نوشتههای خود را به حالت اولیه برگردانند. برای این کار لازم است با مراحل حذف section به طور کامل آشنا شوید. در صورتی که مراحل حذف به درستی انجام نشود، ممکن است با نتایج نامطلوبی همچون حذف بخشی از نوشته و یا به هم خوردن ترتیب صفحات مواجه شوید.
اولین مرحله برای حذف بخش بندی، ورود به گزینه Replace در منوی Home در بالای صفحه است. پس از ورود به این بخش باید بخش Find what را پیدا کنید و نشانگر موس را روی آن قرار دهید. در این صورت یک باکس روی صفحه نمایش داده میشود که باید گزینه more را داخل این باکس پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.
پس از کلیک شاهد ستونی از عنوانهای مختلف خواهید بود که باید از میان آنها گزینه special را انتخاب کرده و از آن جا روی section breaks کلیک کنید. در این مرحله با انتخاب Find next به محل اولین section میرسید. هنگامی که به بخش مورد نظر رسیدید، تنها با انتخاب گزینه Delete و یک کلیک میتوانید section های مورد نظر را از مقاله حذف کنید.
اشتباهات رایج هنگام بخش بندی صفحات در word
هنگام بخش بندی یا section در word ممکن است اشتباهاتی رخ دهد و نظم مطالب به هم خورده شود. برای جلوگیری از بروز این اشتباهات و یا تصحیح آنها لازم است نسبت به مراحل بخش بندی آگاهی کامل داشته باشید و همچنین جزئیات را با دقت کامل رعایت کنید. به طور مثال، یکی از رایجترین مشکلاتی که ممکن است هنگام بخش بندی در ورد رخ دهد، عدم جدایی صفحات از یکدیگر است.
در صورتی که هنگام بخش بندی با عدم جدایی صفحات از یکدیگر و چسبیدن آنها به هم مواجه شدید، می توانید با کسب مهارتهای لازم به جدا کردن صفحات بپردازید. این فرایند خود شامل مراحل مختلفی است که طی کردن اصولی هر یک از آنها برای دستیابی به نتیجه دلخواه ضروری است.
همچنین ممکن بوده هنگام بخش بندی صفحات در word ، تنها با چند اشتباه جزئی و کلیک ساده ترتیب آنها به هم خورده شود. در برخی موارد این مشکل آنقدر شدید است که ممکن بوده مجبور به حذف کل مقاله شوید.
با توجه به این موارد ضروری است علاوه بر مهارت، دقت کافی را نیز در هنگام section در word به کار بگیرید تا از اتلاف وقت و بروز اشتباهات احتمالی و رایج در این فرایند جلوگیری کنید.
سخن آخر
بخش بندی یا section در word ابزاری قدرتمند برای سازماندهی محتوای مقالات است. این موضوع امکان تقسیم متن به بخشهای کوچکتر را فراهم کرده و دسترسی به آنها را آسانتر میکند. هر بخش میتواند شامل عنوان، متن، جدول و تصاویر یا نمودارهای متعدد باشد.
با استفاده از بخش بندی میتوان چارچوبی منطقی و منظم ایجاد کرد و قابل فهم بودن محتوا را تا حد زیادی افزایش داد. با توجه به این موارد بهتر است برای نگارش هر چه بهتر محتواهای خود در word ، به یادگیری صحیح و اصولی بخش بندی بپردازید تا بتوانید بازدهی کار خود را تا چندین برابر افزایش دهید.
دیدگاهتان را بنویسید